perjantai 28. helmikuuta 2014

Aivopesu: Kuusi ohjetta ajatusten uudistamiselle!

Kuusi ohjetta ajatusten uudistamiselle:

1. Pidä henkilö epätietoisena siitä, mitä on tekeillä ja miten häntä muutetaan askel kerrallaan. Mahdolliset uudet jäsenet ohjataan askel askeleelta käyttäytymisen muutokseen ilman, että he ovat tietoisia ryhmän lopullisesta agendasta tai sen täydestä sisällöstä.Tavoitteenasi voisit yrittää saada heidät ostamaan sinulta lisää kursseja, saada heidät edustamaan puolestasi tai saada heidät sitoutumaan hartaammin haluamaasi suuntaan riippuen tavoitteistasi ja toiveistasi.

2. Kontrolloi henkilön sosiaalista ja/tai fyysistä ympäristöä; ja etenkin kontrolloi hänen aikaansa. Erilaisilla menetelmillä voidaan (ja pitää) pitää uudet jäsenet kiireisinä ja ohjata heitä ajattelemaan ryhmää ja sen sisältöä mahdollisimman pian hänen noustessaan sängystä ylös.

3. Yritä saada henkilö systemaattisesti tuntemaan hänen olonsa voimattomaksi. Tämä onnistuu parhaiten, kun ohjaat jäsenet sosiaalisesta tukiverkostosta muiden ryhmäsi jäsenten keskuuteen. Ryhmän jäsenet palvelevat sinua ikään kuin opettavina malleina, kuinka käyttäytyä ja millainen asenne pitää olla. Lisäksi he puhuvat yhteistä ryhmäkieltä, jonka olet heille opettanut. Jos henkilö on ensimmäinen rekrysi, koita pitää hänet koko ajan kanssasi, jotta voit syöttää hänelle jatkuvasti valheellista informaatiota. Muista toimia vakuuttavasti.

4. Käytä hyväksi palkitsemis- ja rangaistusmenetelmiä, sekä kokemuksia siten, että jarrutat hänen niitä käyttäytymismalleja jotka heijastavat hänen aikaisempaa sosiaalista identiteettiä. Aikaisempien kokemusten vääristely onnistuu kun ohjaat jäsenesi transsi induktioon (ohjaa häntä meditoimaan haluamallasi tavalla). Hyvät aivopesijät puhuvat nopeasti, jottei ajatus pääse luistamaan, eikä henkilö ehdi pohtia sanomaasi kriittisestä näkökulmasta. Lisäksi he ohjailevat henkilön mielikuvia, opettavat sloganeita, pitävät pitkiä rukoussessioita, luentoja, saarnoja tai ohjaavat henkilöä meditoimaan kauan, ihanteellisesti koko sen ajan, milloin he eivät tee antamiasi opiskelu- tai työtehtäviä.

5. Käytä hyväksi palkitsemis- ja rangaistusmenetelmiä, sekä kokemuksia myös edistääksesi ryhmäsi jäseniä oppimaan nopeammin ryhmän ideologian tai uskomukset ja ryhmän hyväksytyt käyttäytymissäännöt. Muistuta jäseniäsi että osoittamalla ymmärrystä ja hyväksyntää ryhmän uskomuksiin, ja että sääntöjen noudattamisella palkitaan. Epäilysten esittämisellä, kyseenalaistamisella ja kritisoinnilla sinun tulee uhkailla välittömällä tapojen muutoksella, tai hänet poistetaan ryhmästä.

6. Ota käyttöön looginen suljettu järjestelmä ja autotaristinen järjestelmä, joka kieltää palautteen antamisen ja jota ei pysty muokkaamaan kukaan, paitsi sinä. Ryhmällä tulee olla ylhäältä alas päin toimiva pyramidinen järjestelmä. Johtajan tulee osata sellaiset verbaaliset taidot, ettei hän ikinä häviä mitään väittelyä tai keskustelua. (1)


Mikä suljettu järjestelmä?

Humanistisen psykologian ihmiskäsityksen mukaan ihminen on nähtävä avoimena järjestelmänä. Avoimen järjestelmän vastakohtana on puolestaan suljettu järjestelmä. Avoimia järjestelmiä ovat muutkin elävät olennot, suljettuja järjestelmiä puolestaan koneet, joiden toiminta on tarkoin määrättyä ja aina tiettyyn lopputulokseen johtavaa. Avoimen järjestelmän, kuten ihmisen, toimintaa pidetään itseohjauksellisena, usein ainutkertaisena ja alati muuttuvaisena. Ihminen on etsivä, tutkiva, vaihtoehtoja punnitseva ja yllätyksiin valmis avoimena järjestelmänä. Alusta alkaen humanistisessa psykologiassa on tähdennetty holistisuutta ihmisen ymmärtämiseen pyrittäessä. Kuitenkaan tämä ei merkitse sitä, että ihminen olisi homogeeninen eli tasalaatuinen. Renessanssi yleisenä kulttuurin murroksena korosti ihmisen autonomisuutta. Tämän mukaan ihminen on vapaa, luova ja elämästään itse määräävä. (Rauhala, 1990.) (2,3)

Lähteet

1. Source: Margaret Thaler Singer with Janja Lalich, "Cults in Our Midst", copyright 1995, John Wiley and Sons, Inc., pp. 64-69.
2. Lauri Rauhala: Humanistinen psykologia (1990)
3. Persoonallisuutta, luovuutta ja mielikuvituskavereita

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti